1. Klasyfikacja organizmów.
1) Uczeń uzasadnia potrzebę klasyfikowania organizmów i przedstawia zasady systemu klasyfikacji biologicznej;
2) Uczeń przedstawia charakterystyczne cechy organizmów pozwalające przyporządkować je do odpowiedniego królestwa;
3) Uczeń rozpoznaje organizmy z najbliższego otoczenia, posługując się prostym kluczem do ich oznaczania.
2. Wirusy – bezkomórkowe formy materii.
https://drive.google.com/file/d/1JYSLNnOvqZ40zPs2K2zmr6DUAo0czxQL/view?usp=sharing
1) Uczeń uzasadnia, dlaczego wirusy nie są organizmami;
https://drive.google.com/file/d/1k4t7VrPiKh4DN_QvDnp3rgRY52nxfP8t/view?usp=sharing
2) Uczeń przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez wirusy (grypa, ospa, różyczka, świnka, odra, AIDS).
https://drive.google.com/file/d/17ayE0hRVm83JYAHfLrCIeNnXGQWwBcYw/view?usp=sharing
3. Bakterie – organizmy jednokomórkowe.
1) Uczeń podaje miejsca występowania bakterii;
2) Uczeń wymienia podstawowe formy morfologiczne bakterii;
3) Uczeń przedstawia czynności życiowe bakterii;
4) Uczeń przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez bakterie (gruźlica, borelioza, tężec, salmonelloza);
5) Uczeń wyjaśnia znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka.
4. Protisty – organizmy o różnorodnej budowie komórkowej.
1) Uczeń wykazuje różnorodność budowy protistów (jednokomórkowe, wielokomórkowe) na wybranych przykładach;
2) Uczeń przedstawia wybrane czynności życiowe protistów (oddychanie, odżywianie, rozmnażanie);
3) Uczeń zakłada hodowlę protistów oraz dokonuje obserwacji mikroskopowej protistów;
4) Uczeń przedstawia drogi zakażenia i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez protisty (toksoplazmoza, malaria).
5. Różnorodność i jedność roślin.
rozdział II.5 podstawy programowej
6. Grzyby – organizmy cudzożywne.
1) Uczeń przedstawia środowiska życia grzybów (w tym grzybów porostowych);
2) Uczeń wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do grzybów;
3) Uczeń wykazuje różnorodność budowy grzybów (jednokomórkowe, wielokomórkowe);
4) Uczeń przedstawia wybrane czynności życiowe grzybów (odżywianie, oddychanie);
5) Uczeń przedstawia znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka.
7. Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Dodaj komentarz