1) Uczeń dokonuje obserwacji i rozpoznaje tkanki roślinne oraz wskazuje ich cechy adaptacyjne do pełnienia określonych funkcji (tkanka twórcza, okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca, przewodząca);
2) Mchy:
a) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli mchów (zdjęcia, ryciny, okazy żywe) i przedstawia cechy ich budowy zewnętrznej,
b) Uczeń na podstawie obecności charakterystycznych cech identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela mchów,
c) Uczeń wyjaśnia znaczenie mchów w przyrodzie; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące zdolność mchów do chłonięcia wody;
3) Paprociowe, widłakowe, skrzypowe
a) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli paprociowych, widłakowych i skrzypowych (zdjęcia, ryciny, okazy żywe) oraz przedstawia cechy ich budowy zewnętrznej,
b) Uczeń na podstawie obecności charakterystycznych cech identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela paprociowych, widłakowych lub skrzypowych,
c) Uczeń wyjaśnia znaczenie paprociowych, widłakowych i skrzypowych w przyrodzie;
4) Rośliny nagonasienne
a) Uczeń przedstawia cechy budowy zewnętrznej rośliny nagonasiennej na przykładzie sosny,
b) Uczeń rozpoznaje przedstawicieli rodzimych drzew nagonasiennych,
c) Uczeń wyjaśnia znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka;
5) Rośliny okrytonasienne
a) Uczeń rozróżnia formy morfologiczne roślin okrytonasiennych (rośliny zielne, krzewinki, krzewy, drzewa),
b) Uczeń dokonuje obserwacji rośliny okrytonasiennej (zdjęcia, ryciny, okazy żywe); rozpoznaje jej organy i określa ich funkcje (korzeń, łodyga, liść, kwiat),
c) Uczeń opisuje modyfikacje korzeni, łodyg i liści jako adaptacje roślin okrytonasiennych do życia w określonych środowiskach,
d) Uczeń przedstawia sposoby rozmnażania wegetatywnego roślin oraz dokonuje obserwacji wybranych sposobów rozmnażania wegetatywnego,
e) Uczeń rozróżnia elementy budowy kwiatu i określa ich funkcje w rozmnażaniu płciowym,
f) Uczeń przedstawia budowę nasiona rośliny (łupina nasienna, bielmo, zarodek),
g) Uczeń planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ wybranego czynnika środowiska (temperatura, dostęp tlenu, światła lub wody) na proces kiełkowania nasion,
h) Uczeń przedstawia sposoby rozprzestrzeniania się nasion, wskazując odpowiednie adaptacje w budowie owoców do tego procesu,
i) Uczeń rozpoznaje przedstawicieli rodzimych drzew liściastych,
j) Uczeń przedstawia znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.
6) Różnorodność roślin; uczeń identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z grup wymienionych w pkt 2–5 na podstawie jego cech morfologicznych.
Dodaj komentarz