1) Uczeń dokonuje obserwacji i rozpoznaje tkanki zwierzęce (tkanka nabłonkowa, mięśniowa, łączna, nerwowa) i wskazuje ich cechy adaptacyjne do pełnienia określonych funkcji;
2) Parzydełkowce
a) Uczeń przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne i tryb życia parzydełkowców,
b) Uczeń obserwuje przedstawicieli parzydełkowców (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,
c) Uczeń wyjaśnia znaczenie parzydełkowców w przyrodzie;
3) Płazińce
a) Uczeń przedstawia środowiska i tryb życia płazińców,
b) Uczeń obserwuje przedstawicieli płazińców (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,
c) Uczeń wykazuje związek budowy morfologicznej tasiemców z pasożytniczym trybem życia,
d) Uczeń przedstawia drogi inwazji płazińców pasożytniczych i omawia sposoby profilaktyki chorób wywoływanych przez wybrane pasożyty (tasiemiec uzbrojony i tasiemiec nieuzbrojony),
e) Uczeń wyjaśnia znaczenie płazińców w przyrodzie i dla człowieka;
4) Nicienie
a) Uczeń przedstawia środowisko i tryb życia nicieni,
b) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli nicieni (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,
c) Uczeń przedstawia drogi inwazji nicieni pasożytniczych (włosień, glista i owsik) i omawia sposoby profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez te pasożyty,
d) Uczeń przedstawia znaczenie nicieni w przyrodzie i dla człowieka;
5) Pierścienice
a) Uczeń przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne oraz przystosowania pierścienic do trybu życia,
b) Uczeń dokonuje obserwacji poznanych przedstawicieli pierścienic (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,
c) Uczeń wyjaśnia znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka;
6) Stawonogi
a) Uczeń przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne oraz tryb życia skorupiaków, owadów i pajęczaków oraz wskazuje cechy adaptacyjne umożliwiające im opanowanie różnych środowisk,
b) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli stawonogów (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,
c) Uczeń wyjaśnia znaczenie stawonogów (w tym form pasożytniczych i szkodników) w przyrodzie i dla człowieka;
7) Mięczaki – uczeń:
a) Uczeń przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne oraz tryb życia ślimaków, małży i głowonogów,
b) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli mięczaków (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,
c) Uczeń wyjaśnia znaczenie mięczaków w przyrodzie i dla człowieka;
8) Różnorodność zwierząt bezkręgowych – uczeń identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z grup wymienionych w pkt 2–7 na podstawie jego cech morfologicznych;
9) Ryby
a) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli ryb (zdjęcia, filmy, schematy, hodowle akwariowe itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ryb do życia w wodzie,
b) Uczeń określa ryby jako zwierzęta zmiennocieplne,
c) Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ryb,
d) Uczeń wyjaśnia znaczenie ryb w przyrodzie i dla człowieka;
10) Płazy
a) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli płazów (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie,
b) Uczeń określa płazy jako zwierzęta zmiennocieplne,
c) Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój płazów,
d) Uczeń wyjaśnia znaczenie płazów w przyrodzie i dla człowieka;
11) Gady
a) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli gadów (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania gadów do życia na lądzie,
b) Uczeń określa gady jako zwierzęta zmiennocieplne,
c) Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój gadów,
d) Uczeń wyjaśnia znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka;
12) Ptaki
a) Uczeń przedstawia różnorodność środowisk życia i cech morfologicznych ptaków,
b) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli ptaków (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ptaków do lotu,
c) Uczeń określa ptaki jako zwierzęta stałocieplne,
d) Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ptaków,
e) Uczeń wyjaśnia znaczenie ptaków w przyrodzie i dla człowieka;
13) Ssaki
a) Uczeń przedstawia różnorodność środowisk życia i cech morfologicznych ssaków,
b) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli ssaków (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie, itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ssaków do życia w różnych środowiskach,
c) Uczeń określa ssaki jako zwierzęta stałocieplne,
d) Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ssaków,
e) Uczeń wyjaśnia znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka;
14) Różnorodność zwierząt kręgowych
a) Uczeń identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z gromad kręgowców wymienionych w pkt 9–13 na podstawie jego cech morfologicznych;
b) Uczeń porównuje grupy kręgowców pod względem cech morfologicznych, rozmnażania i rozwoju oraz wykazuje związek tych cech z opanowaniem środowisk ich życia;
c) Uczeń przedstawia przykłady działań człowieka wpływających na różnorodność ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków.
Dodaj komentarz