• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Podstawa programowa z biologii w Szkole Podstawowej

Strony

  • Strona główna
  • I. Organizacja i chemizm życia.
  • II. Różnorodność życia.
  • II.5 Różnorodność i jedność roślin.
  • II.7 Różnorodność i jedność świata zwierząt.
  • Księga gości

II.7 Różnorodność i jedność świata zwierząt.

1) Uczeń dokonuje obserwacji i rozpoznaje tkanki zwierzęce (tkanka nabłonkowa, mięśniowa, łączna, nerwowa) i wskazuje ich cechy adaptacyjne do pełnienia określonych funkcji;

2) Parzydełkowce

a) Uczeń przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne i tryb życia parzydełkowców,

b) Uczeń obserwuje przedstawicieli parzydełkowców (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,

c) Uczeń wyjaśnia znaczenie parzydełkowców w przyrodzie;

3) Płazińce

a) Uczeń przedstawia środowiska i tryb życia płazińców,

b) Uczeń obserwuje przedstawicieli płazińców (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,

c) Uczeń wykazuje związek budowy morfologicznej tasiemców z pasożytniczym trybem życia,

d) Uczeń przedstawia drogi inwazji płazińców pasożytniczych i omawia sposoby profilaktyki chorób wywoływanych przez wybrane pasożyty (tasiemiec uzbrojony i tasiemiec nieuzbrojony),

e) Uczeń wyjaśnia znaczenie płazińców w przyrodzie i dla człowieka;

4) Nicienie

a) Uczeń przedstawia środowisko i tryb życia nicieni,

b) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli nicieni (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,

c) Uczeń przedstawia drogi inwazji nicieni pasożytniczych (włosień, glista i owsik) i omawia sposoby profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez te pasożyty,

d) Uczeń przedstawia znaczenie nicieni w przyrodzie i dla człowieka;

5) Pierścienice

a) Uczeń przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne oraz przystosowania pierścienic do trybu życia,

b) Uczeń dokonuje obserwacji poznanych przedstawicieli pierścienic (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,

c) Uczeń wyjaśnia znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka;

6) Stawonogi

a) Uczeń przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne oraz tryb życia skorupiaków, owadów i pajęczaków oraz wskazuje cechy adaptacyjne umożliwiające im opanowanie różnych środowisk,

b) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli stawonogów (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,

c) Uczeń wyjaśnia znaczenie stawonogów (w tym form pasożytniczych i szkodników) w przyrodzie i dla człowieka;

7) Mięczaki – uczeń:

a) Uczeń przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne oraz tryb życia ślimaków, małży i głowonogów, 

b) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli mięczaków (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,

c) Uczeń wyjaśnia znaczenie mięczaków w przyrodzie i dla człowieka;

8) Różnorodność zwierząt bezkręgowych – uczeń identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z grup wymienionych w pkt 2–7 na podstawie jego cech morfologicznych;

9) Ryby

a) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli ryb (zdjęcia, filmy, schematy, hodowle akwariowe itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ryb do życia w wodzie,

b) Uczeń określa ryby jako zwierzęta zmiennocieplne,

c) Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ryb,

d) Uczeń wyjaśnia znaczenie ryb w przyrodzie i dla człowieka;

10) Płazy

a) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli płazów (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie,

b) Uczeń określa płazy jako zwierzęta zmiennocieplne,

c) Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój płazów,

d) Uczeń wyjaśnia znaczenie płazów w przyrodzie i dla człowieka;

11) Gady

a) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli gadów (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania gadów do życia na lądzie,

b) Uczeń określa gady jako zwierzęta zmiennocieplne,

c) Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój gadów,

d) Uczeń wyjaśnia znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka;

12) Ptaki

a) Uczeń przedstawia różnorodność środowisk życia i cech morfologicznych ptaków,

b) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli ptaków (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ptaków do lotu,

c) Uczeń określa ptaki jako zwierzęta stałocieplne,

d) Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ptaków,

e) Uczeń wyjaśnia znaczenie ptaków w przyrodzie i dla człowieka;

13) Ssaki

a) Uczeń przedstawia różnorodność środowisk życia i cech morfologicznych ssaków,

b) Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli ssaków (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie, itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ssaków do życia w różnych środowiskach,

c) Uczeń określa ssaki jako zwierzęta stałocieplne,

d) Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ssaków,

e) Uczeń wyjaśnia znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka; 

14) Różnorodność zwierząt kręgowych

a) Uczeń identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z gromad kręgowców wymienionych w pkt 9–13 na podstawie jego cech morfologicznych;

b) Uczeń porównuje grupy kręgowców pod względem cech morfologicznych, rozmnażania i rozwoju oraz wykazuje związek tych cech z opanowaniem środowisk ich życia;

c) Uczeń przedstawia przykłady działań człowieka wpływających na różnorodność ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków.

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

Justynalawrenczuk | Blogi